Populárne Príspevky

Redakcia Choice - 2024

Ako sme jazdili 8500 míľ v USA za tridsať dní

Vyzerá to, že dlhé cestné výlety sú v mojej krvi. S rodičmi sa mi podarilo vyviezť polovicu Ruska na starý červený Mercedes. Vždy som netrpezlivo čakal na pravidelnú cestu - na príbuzných na Azovskom mori alebo na priateľov vo Voroneži. Milujem cestovanie: nie je nič viac vzrušujúce ako opustiť zónu pohodlia a vyzvať sa. Okrem toho nie je lepší spôsob, ako spoznať seba samého ako cestu. Teraz chápem, že každá cesta, po ktorej som raz išiel, každá kultúra, do ktorej som sa ponorila, a každá osoba, s ktorou som sa stretol, zanechala na mojom živote známky.

Mal som šťastie, že som sa stretol s osobou, ktorá zdieľa moje záujmy. Oženili sme sa a teraz spoločne plánujeme naše cesty. Žijeme na americkom východnom pobreží, vo Washingtone, DC. Pred rokom sme sa rozhodli, že za tridsať dní pôjdeme autom takmer po celom západnom pobreží Severnej Ameriky, vrátane dvoch kanadských provincií.

Nevada - Arizona - Utah - Colorado - Wyoming - Montana - Washington - Oregon - Kalifornia - Nevada - takto naša trasa vyzerala na mape. Na západe je všetko: od zasnežených hôr a hustých lesov v Oregone až po púštne pláne a hlboké kaňony v Nevade. Naša štvortýždenná cesta začala z Las Vegas, hoci prvým bodom našej trasy nebol on, ale miesto v Arizone, štyri hodiny jazdy od Nevady - nestrácali sme čas na uliciach rušného mesta, ale hneď sme sa vydali na cestu.

Cestou do Arizony sa nám podarilo vidieť niekoľko zaujímavých miest. Napríklad Lake Mead je najväčšia americká nádrž, ktorá sa nachádza na hranici Nevady a Arizony. Toto je obľúbená turistická destinácia, ale nestretli sme sa tam s jedným turistom - len pár lodí na jazere. Veľmi sa mi to páčilo: veľké davy ľudí a problémy s parkovaním kazia dojem z miesta.

Potom sme sa vydali na ďalšie obľúbené miesto medzi turistami - Podkova. Jedná sa o malebný meandr symetrického tvaru, kde rieka Colorado tečie v hlbokej smaragdovo zelenej farbe. Keďže cieľom nášho cestného výletu bolo jazdiť čo najviac miest v čo najkratšom možnom čase, urobili sme niekoľko fotiek, skočili do auta a ponáhľali sa k ďalšiemu cieľu.

Cesta do Arizony trvá len štyri hodiny, ale kvôli zastávkam sa náš výlet pretiahol celý deň. Vo večerných hodinách sme sa dostali na vrchol kopca Hualapai, odkiaľ sa naša cesta musela začať s vodopádmi Havasu. Okrem parkovania, správy indickej rezervácie Havasupai a dvoch sušičiek, na kopci nie je nič. Nachádza sa asi sto päťdesiat kilometrov od mestečka Seligman. Cesta k vodopádom začína od vrchu kopca. Z Hualapai do Havasu Falls je asi devätnásť kilometrov, takže sa musíte starostlivo pripraviť na trek.

Mnohí turisti dávajú prednosť stráviť noc v Seligman a ráno autom dostať na vrchol Hualapai. Prišli sme neskoro, tak sme sa rozhodli stráviť noc v aute a začať svoju cestu o štvrtej ráno. V suchej Arizone, teplota stúpa na štyridsať stupňov Celzia do deviatej ráno. Havasu Falls na území indiánskej rezervácie Havasupai je rajom na zemi ukrytým medzi strmými útesmi Grand Canyonu. V preklade, názov kmeňa znamená "ľudí z tyrkysovej vody": nebesky modrá farba vodopádov je vysvetlená veľkým množstvom uhličitanu vápenatého a horčíka rozpusteného v ňom.

K vodopádom vedie šestnásťkilometrový, väčšinou plochý chodník, ktorý vedie pozdĺž dna kaňonu. Okrem kameňov, vysokých skál a horiaceho slnka Arizony, nie je na ňom nič viac. Najťažšou časťou je začiatok cesty, kde musíte prejsť po strmej ceste na dno asi míľu a pol. To sa môže zdať ako maličkosť na ceste k vodopádom, ale budete musieť ísť späť do kopca po chôdzi cez 40 ° C tepla. Existuje niekoľko tipov, ktoré môžu uľahčiť cestu. Najprv si vezmite čo najviac vody. Po druhé, budete potrebovať vysoko kvalitné turistické topánky s pevnou podrážkou a plastovými sandálkami. Ak si vezmete batoh sám (a nepoužívajte napríklad muly), rozmyslite si, keď ho zbalíte: čím ľahšie je, tým lepšie, ale majte na pamäti, že by ste mali byť pripravení na všetko, čo príroda môže vyhodiť.

Po šestnástich kilometroch sa dostanete do dediny kmeňa Havasupai: tu sa musíte zaregistrovať a získať špeciálne náramky. V obci sa nachádza obchod, kaviareň a dokonca Wi-Fi. Na odpočinok je však príliš skoro: od dediny k stanovému táboru sú ďalšie tri kilometre. V dusnom Arizone, Havasu Falls pripomínajú skutočnú oázu: krištáľovo čistá smaragdová voda je obklopená zelenými stromami a ohnivými červenými kameňmi kaňonu.

Strávili sme štyri dni na vodopádoch, strávili noc v stane, jedli turistiku, pili vodu z miestneho prameňa a umyli sa v vodopádoch. Devätnásť kilometrov cesty späť, asi nikdy nezabudnem - najmä posledné štyri kilometre do kopca. Pili sme všetku vodu, ktorú sme mali (viac ako štyri litre), prisahal som na teplo v Arizone a môj manžel len sníval o tom, že sa čo najskôr dostane do klimatizovaného auta.

Po vodopádoch sme my, vyčerpaní slnkom, išli pozerať na Grand Canyon. Stále nechápem, kde som potom mal silu dostať sa za volant, ale zrejme som toľko chcel vrátiť do civilizácie a osprchovať sa, že som bol pripravený na všetko. Okrem toho, k návšteve amerického západného pobrežia a nie pozrieť sa na Grand Canyon je neodpustiteľné. Cesta trvala asi tri hodiny so zastávkou na občerstvenie. Keď sme sa dostali do parku, šli sme rovno do sprchy - skoro som prišiel o svoju myseľ.

Národný park má vynikajúcu organizáciu: sú tu parkoviská, kempy, platená sprcha, WC, kaviareň a múzeum. Na okraji kaňonu je mnoho špeciálne postavených pozorovacích plošín. Nie sme veľkí priaznivci plotov a organizovaných zájazdov (dávame prednosť všetkému divokému a opustenému), takže sme sa už dlho v parku zdržiavali a pokračovali ďalej.

Potom sme zamierili do národného parku Zion v Utahu; Cesta z Grand Canyonu k nej trvala asi štyri hodiny. Počnúc touto stránkou sme zostali v lacných cestných hoteloch. Hlavným cieľom v Zione bolo dostať sa na vyhliadkovú stanicu Angel Shelter. Rok pred naším výletom som sledoval videá z tohto parku, ktoré som nakrútil na GoPro a spomenul som si, ako sa môj tep zrýchlil a moje dlane sa potili. Je to neuveriteľný zážitok: štyri kilometre dlhá cesta stúpa do výšky 454 metrov - hadec sa neskôr zmení na úzku cestu, ktorá sa rozprestiera na samom okraji hory. Neodporúčam toto miesto tým, ktorí sú nepríjemní v nadmorskej výške 400 metrov. Ak vás to neobťažuje, vezmite si so sebou pár lacných atletických rukavíc: pri zdvíhaní je dôležité uchopiť rímsy alebo reťaz, ktoré ste si vzali po najnebezpečnejších úsekoch cesty a je to oveľa pohodlnejšie.

V sezóne, v lete, je neuveriteľný počet turistov. Počas nášho výstupu sa dopravné zápchy opakovane vyskytli kvôli tým, ktorí boli pomalší ako ostatní, ale ani davy ľudí nemohli pokaziť naše dojmy. Zion je park neuveriteľnej krásy, a ja ľutujem, že sme naň nemali viac času - určite sa tam vrátime.

Potom sme sa vydali na prehliadku Black Canyon Gunnison - národného parku v Colorade, kde cesta trvala asi šesť hodín. Veľa cestujem, a napriek tomu ma na tento kaňon nič nepôsobilo. Predtým som o ňom nič nevedela - vďaka môjmu manželovi za to, že som toto miesto našla a nepovedala, kam ideme. Išli sme cez zasnežené hory a zelené lúky a nebolo možné predpovedať, čo príde.

Black Canyon Gunnison sa nachádza v západnej časti Colorada. Po celú dobu, ktorú sme strávili vedľa neho, sme videli len tri autá a štyroch turistov. Kaňon je tichý a opustený - v dolnej časti môžete počuť len spev vtákov a zvuk rieky. Kaňon sa nazýva čierny, pretože jeho hĺbka: niektoré časti rokliny dostávajú len pol hodiny slnka za deň. Kaňon je strmý a úzky, jeho priemerná hĺbka je 610 metrov. Neexistuje jediný most cez neho, takže park je prístupný buď z juhu alebo zo severu. Nemali sme čas preskúmať obidve časti parku, tak sme išli len na sever. Dostanete sa k nemu po poľnej ceste, ktorá je mimochodom v zime úplne uzavretá. Je tu oveľa pokojnejší ako v Grand Canyone: môžete sa plne sústrediť na prírodu okolo vás, bez toho, aby vás rozptýlili davy ľudí, hlasné rozhovory a problémy s parkovaním.

Ďalej, cez opustený národný park Wyoming a Yellowstone sme zamierili do Národného parku Glacier. Začína v Montane a rozprestiera sa až do Kanady. Mali sme len pár hodín, kým sme videli tento obrovský park, ale napriek tomu sa mi podarilo zamilovať sa do jeho neuveriteľnej krajiny. Skalnaté hory, jazerá a biely sneh sú rozptýlené vodopádmi, hustými zelenými smrekmi a poliami so žltými kvetmi. Prechádzkou parkom sa môžete stretnúť s horskými kozami a medveďmi grizzly. Mimochodom, Glacier vedie počet smrteľných útokov medveďov na ľudí medzi všetkými národnými parkami v Severnej Amerike, takže administratíva silne povzbudzuje návštevníkov, aby kupovali valce na korenie.

Cesta pod romantickým názvom Going-to-the-Sun, ktorá sa rozprestiera medzi obrovskými skalnatými horami parku v nadmorskej výške 2026 metrov, je neuveriteľne malebná. Vedie k najvyššiemu bodu parku, odkiaľ začína niekoľko známych turistických chodníkov. Jedným z nich je aj Hidden Lake trail. Toto je jednoduchá cesta, ktorá vedie k jazeru medzi horami; trasa na obe strany trvá o niečo menej ako deväť kilometrov. Dokonca aj v lete, pri teplote 25 stupňov Celzia, je v ľadovcových horách sneh - takže si musíte so sebou vziať teplé topánky (hoci som videl ľudí, ktorí vyliezli na hory v papučiach). Z prvého scénického bodu trasy, po asi dva a pol kilometri, je výhľad na jazero a hory pokryté snehom - môžete stratiť hlavu z ticha v okolí.

Ďalším chodníkom, do ktorého by som sa chcel vrátiť do tohto parku, je Highline trail, ktorý sa tiahne dvadsaťštyri kilometrov. Súčasťou spôsobu, akým musíte ísť pozdĺž okraja hory v impozantnej výške, tak to nebude vyhovovať tým, ktorí sa bojí výšok. Prešli sme len pár míľ cez to, ale to stačilo, aby sme si vychutnali výhľady.

Keď sme prešli cez Washington a Oregon, ocitli sme sa na slávnej diaľnici Route 1. Každých päť minút sme museli zastaviť: všetko, čo sme videli na ceste, sa podobalo nejakej neskutočnej scenérii. Prejdeme priateľským a mylným San Franciscom a zastavíme sa v národnom parku Yosemite, známom svojimi žulovými skalami, jazerami, vodopádmi a bohatou prírodou.

Naším cieľom bola Half Dome rock, jedna z najťažších stúpaní. Ak chcete získať povolenie na stúpanie, musíte sa zúčastniť na lotérii na oficiálnych stránkach parku dlho pred cestou a až potom môžete robiť plány. Cesta tam a späť trvá zvyčajne desať až štrnásť hodín, v závislosti od toho, odkiaľ začnete cestu a odkiaľ plánujete ísť dole. Vyhrali sme povolenie na výťah, ale mali sme katastrofický nedostatok času, takže sme sa museli vzdať - urážlivo, ale existuje dôvod na návrat. Stále však máme čas vidieť vodopády Vernal a Nevada - ďalšie miesto, kde sa cítite veľmi malé.

V Los Angeles som urobil druhé tetovanie, kráčali sme pozdĺž "avenue of stars", zastavili sme sa na Venice Beach a na chvíľu sme išli po hollywoodskych kopcoch. Kalifornia bola posledným bodom našej cesty: odtiaľ sme sa vydali späť do Las Vegas a potom domov.

Môj manžel a ja sme prešli mnohými skúškami počas cesty. Bolo to fyzicky ťažké: bolo potrebné vstávať skoro každý deň, riadiť auto niekoľko hodín a chodiť veľa. Občas to bolo ťažké emocionálne (len si predstavte: 24 hodín denne, sedem dní v týždni spolu, v tom istom aute), ale stále to boli najlepšie tridsať dní v mojom živote. Vrátil som sa do Washingtonu inou osobou. Pred štyrmi rokmi som sa presťahoval do USA a netušil som, aká krásna a bohatá je krajina v krajine. Už sme začali plánovať druhý rozsiahly výlet pozdĺž západného pobrežia - chceme zachytiť ešte nezvyčajné miesta ukryté pred očami turistov.