Populárne Príspevky

Redakcia Choice - 2024

Z Janov do Marseille: Ako relaxovať na Azúrovom pobreží a nie ísť rozbil

Posadil som sa, aby som tento text napísal 14. júla. a musel začať s odsekom o tom, čo mi združenia spôsobili Nice. Ale teraz sú úplne iné. Len desať dní pred teroristickým útokom sme sledovali víťazný zápas Francúzov proti Islanďanom v pouličnom bare a vrátili sme sa po ňom po anglickej promenáde, pričom sme ho prešli od začiatku až do konca. Autobusy už nechodili - chodili sme v obrovskom dave a neskôr som svojim priateľom opísal, ako sa Francúzi radujú zo svojho tímu, ako sa ľudia obdivujú v uliciach, vlnových vlajok, spievajú hymnus, honko. Bola to táto nočná prechádzka, ktorá stála pred mojimi očami, keď som v noci z 15. júla prechádzala novinami v horore a na mojom počítači sa otvoril súbor so začiatkom textu o cestovaní po Azúrovom pobreží. Nezáleží na tom 15. júla, ale tú noc, kde sme spolu šťastne, ideme domov po futbalovom zápase a lietadlá lietajúce do tohto azúrového mesta nepretržite pristávajú od mora.

Úprimne povedané, prvá vec, ktorá prišla na myseľ na slová "Cote d'Azur" - vily celebrít, "Ferrari", lietajúce z Nice do Monaka a diamantové náhrdelníky okolo manželiek ruských oligarchov. Dlho to bola zo zahraničných filmov nedosiahnuteľná realita, ale po tom, ako som začal cestovať a cestoval viac ako tridsať krajín sám, sa mi zdá, že je to mimo dosahu. Côte d'Azur bolo pre mňa skôr atraktívnym a trochu tajomným miestom, v ktorom som sa podvedome stiahol a vedel som, že sa budem musieť rozlúčiť s obrazom, ktorý si už dávno predstavoval.

Prvýkrát som tam išiel "preskúmať", robiť kruh na autobusy za 1 euro na trase Miláno - Lyon - Marseille - Nice - Cannes - Monako - Janov. Potom som šiel sám, mať na jedlo, ubytovanie a cestovať nie viac ako 25 eur za deň. Bol pochod, azúrová farba vody zatienená dažďom a hmlou a Nice vyzeralo ako objemná čiernobiela fotografia. Potom sa na jar pripravovali len na otvorenie sezóny. V tomto zákulisnom živote miest je pre mňa vždy viac šarmu ako v letnom skrášlení, ale napriek tomu som sa rozhodol vrátiť sa v lete.

Chcem hovoriť o júlovej ceste s mojou matkou na úžasnom pobreží Stredozemného mora - od Janova po Marseille. Cestujeme často a snažíme sa to robiť čo najviac. Všetko to začalo tým, že sa začiatkom apríla podarilo chytiť vynikajúci podiel maďarskej nízkonákladovej leteckej spoločnosti Wizzair - 50% zľavu na druhý lístok. V Budapešti som si zobrala pohodlné spojenie, aby som mala čas pozrieť sa aj na toto mesto a kúpila si dve vstupenky Moskva - Miláno, Nice - Moskva. Ich výhodou bola cena (okolo 10 tisíc rubľov za okružný lístok na konci júna) a mínus bola možnosť vziať len malú príručnú batožinu. Vzhľadom k tomu, moja matka je veľký nákupný milenec, na ceste späť sme museli zaplatiť 11 eur za každý let cez náš osobný účet, aby sme mohli lietať s kufrom. Preto je dôležité, aby ste si vopred overili pravidlá cestovného a zaplatili za batožinu cez internet.

Cestovali sme celú cestu pozdĺž pobrežia autobusmi. Platil som za tieto interné cesty späť v apríli - ukáže sa, že niekoľkokrát šetrí. Napríklad z Milána do Janova sme išli za 1 euro, z Marseille do Nice - za 5 euro. Domnievam sa, že výhody takejto skorej rezervácie sú zrejmé, ale z nevýhody je nemožnosť zmeniť alebo vrátiť lístok. V Janove a Marseille som si rezervoval apartmány cez Airbnb. Dobrodružstvo začalo pri plánovaní cesty späť do Moskvy, rozhodli sme sa nezastaviť v Miláne a hneď po príchode sme sa rozhodli ísť do Janova. Preto som napísal majiteľa nášho bytu v Janove a varoval, že prídeme o deň skôr. Potvrdila, že by byt bol voľný, a dohodli sa na ulici v blízkosti supermarketu na jedenásť večerov. Prišli sme skôr, rýchlo našli pravú ulicu, a aby sme tento čas prešli, išli na večeru do blízkeho baru.

Keď prišiel čas na jedenásť, nechal som svoju matku s taškami, aby som skončil s pitím piva, a šla sa stretnúť so svojou milenkou, aby od nej dostala kľúče. Keď som stál v supermarkete do pol jedenástej a nečakal na nikoho, bol som trochu prekvapený a vrátil sa do baru za telefónom. Na druhom konci drôtu mi bezduchý ženský hlas zdvorilo povedal: "Bohužiaľ, volajúci nie je k dispozícii. Nechajte správu alebo skúste zavolať neskôr." "Vskutku, je to škoda," - pomyslel som si a šiel som povedať mame, že sa zdá, že nemáme miesto na spanie.

Neviem, čo sa stalo tento víkend v Janove, ktorý nie je najobľúbenejšou turistickou destináciou, ale nemohol som nájsť jediný bezplatný hotel za rozumnú cenu. Najlacnejšie izba stojí asi 100 eur (a naše apartmány, mimochodom, 40 eur za noc), a on bol v hoteli na letisku, kde ste museli dostať taxíkom. Našťastie hovorím dobre taliansky, tak som celú situáciu vysvetlil čašníkovi a spýtal sa ho, či nám môže povedať lacný hotel v jeho blízkosti. O dvadsať minút neskôr nás hotel hľadal pol baru, hovoriac z tabuľky na stôl.

O desať minút neskôr som hovoril s dievčaťom sediacim vedľa veľkej spoločnosti a zistil, že kedysi učila ruštinu a že máme spoločného talianskeho priateľa. O päť minút neskôr, jej priateľ už zavolal jej priateľ, ktorý čoskoro prišiel do baru a súhlasil, že nás vezme cez noc za 30 eur. A teraz prechádzame cez Janov v noci, celú cestu hore a rozprávame sa s Danielou o Dostojevskom, cestujúcom, Etnografickom múzeu v Janove a potom prídeme k domu z počiatku 19. storočia s vysokými stropmi zdobenými štukom, knižnicou, kde sa zhromažďuje všetka talianska literatúra a dve lenivé mačky. A Daniela zrazu povie: "Počuj, ty si v ťažkej situácii, nepotrebuješ žiadne peniaze, len mi ráno napíš raňajky." Nasledujúci deň, skoro ráno, majiteľka zavolala miliónom ospravedlnení a pozvánkou na večeru s tým, že si zamenila dátum nášho príchodu. Aby som bol úprimný, už sme neboli nahnevaní, pretože napriek miernemu stresu to bolo veľké dobrodružstvo.

Strávili sme štyri dni v Janove, z ktorých dve cestovali do miest ležiacich južne od Janov, pozdĺž pobrežia Ligúrskeho mora. Prvý deň - v Portofino a San Fruttuoso. Môžete sa tam dostať trajektom zo stanice Santa Margherita Ligure. Portofino je malé rybárske mestečko nachádzajúce sa na úpätí vysokého mysu. Teraz je to jeden z najobľúbenejších, drahých a krásnych talianskych stredísk. Na svahoch mysu je možné vidieť vily, ponorené do kvetov a zelene, pod morom takej farby, ktorá sa deje len v turistických brožúrach. Niekoľko hodín nám stačilo na prechádzku po meste, trochu stúpanie po chodníku a prechádzka medzi vilami, ale môžete prísť celý deň: mesto je súčasťou národného parku a pozdĺž neho sú položené krásne turistické cesty rôznej dĺžky a zložitosti. Môžete stráviť hodiny prechádzky pozdĺž týchto ciest medzi kvetmi a stromami a pozrite sa na more, jachty a súkromné ​​pláže.

Na druhý deň sme sa vydali na známe miesto Cinque Terre ("Päť krajín") - to je päť rybárskych dedín nachádzajúcich sa vysoko na skalách. Medzi nimi môžete cestovať vlakom, trajektom alebo pešo. Ak by ste niekedy chceli ísť tam a ísť z jednej dediny do druhej, uistite sa, že ste sa naučili vopred všetky trasy, ich dĺžku, zložitosť a cestovný čas. Dlho som chcela ísť po jednej z ciest, ale v prvých dvoch dedinách sme nemali šťastie: cesty boli zatvorené pre reštaurátorské práce. Preto som v tretej dedine Manarola konečne videl vchod do drahocennej cesty, veselo mával mojou matkou rukou a my sme začali stúpať.

Tri hodiny sme kráčali hore a dole po horách, valili sme sa do skál, pod spalujúcim slnkom, s úzkosťou pri pohľade na čerstvú modrú vodu, dúhovo ďaleko dole. Na začiatku cesty sme sa stretli s radostnými turistami v trekingových topánkach a fľašiach s vodou, ktorí nás privítali a srdečne nás privítali. Asi po pol hodine sme si uvedomili, že sa navzájom pozdravujú a dobre vedia, čo nás čaká. Po ďalších troch hodinách sme tiež radostne pozdravili tých, ktorí stúpali. Na samom konci, už klesajúc z horskej cesty do mestského asfaltu, sme videli troch veselých a energických Američanov, ktorí jasne uvažovali o tom, či pôjdu alebo nie. A ja, snažím sa zostať na nohách, to udrel, na stroji: "Nerob to, nejdeme!" Samozrejme, všetci sme sa smiali, ale potom, keď sme si ich všimli náhodou v jednej z reštaurácií, uvedomil som si, že si stále myslia, že idú.

Z Janova sme museli ísť najprv do Marseille vlakom a potom autobusom: pri skorej rezervácii nás cesta stála 20 eur na osobu a cestou sme mohli prejsť okolo Nice na pár hodín. Tentokrát sme však ľutovali, že sme si nevrátili cestovné lístky, pretože sa mi to podarilo. Musím povedať, že moja matka a ja sme pozorne sledovali majstrovstvá Európy vo futbale a šli sme sledovať zápasy v baroch s talianskymi a francúzskymi fanúšikmi. A tak som ticho prechádzal po Janove, videl som portugalskú vlajku v okne a rozhodol som sa pripomenúť svojej matke, že deň po zajtrajšku budem musieť ísť na zápas medzi Portugalskom a Poľskom. „Nie zajtra, ale zajtra,“ opravila ma moja matka. A potom som si uvedomil, že dnes o deviatej ráno sme museli ísť do Marseille, a my sme sa potichu prechádzali okolo Janov a ani nezačali zbierať veci. Odišli sme do Marseille o piatej večer, bežali sme na stanicu desať minút pred odchodom posledného vlaku a strávili 120 eur na vstupenkách. Ale vľavo a vďaka za to.

Marseille je hlavným mestom Provence, pobrežného mesta, na východe ktorého odchádza Azúrové pobrežie, a na západ - menej známej, ale nie menej krásnej Modrej pláže. Mesto je veľké a neuveriteľne rozmanité: prechádzky okolo neho, spomínala som si na Sicíliu, Maltu, Tunisko, Izrael, Rím, Madrid, Paríž a Budapešť. Chcel som zachytiť toto mesto, zachytiť ho v pamäti, ako to je, s prístavom, pevnosťou, parkmi, katedrálami, horami, morom, chaotickými miestami štvrtí a prúdmi ľudí. Jeden koreň Marseille nám poslúžil ako miestna pochúťka: čerstvo upečený croissant sa rozrezal, do neho sa vložil kúsok údeného lososa a rozotrel tenkou vrstvou medu. Nikdy som si nemyslel, že by som to mal jesť, ale keď som kúsok kúskal, uvedomil som si, že toto je chuť skutočného stredomorského Francúzska, chuť leta, kde sedíte na terase s výhľadom na mesto a nie je nič iné ako súčasný moment.

Štúdio v Marseille stálo, rovnako ako v Janove, 40 eur za noc, ale bolo to oveľa menej: ak bola posteľ rozložená, potom nebolo možné stáť pri sporáku, sprchovací kút bol oddelený od miestnosti len závesom a toalety sa vo všeobecnosti ukázali byť za dverami skrine. Ale bola tu veľká terasa s výhľadom na mesto. Strávili sme štyri dni v Marseille, z ktorých jeden strávil v malom mestečku Aix-en-Provence, malej, ale úžasne krásnej. Práve tu si môžete naplno vychutnať najznámejší provensálsky štýl v maľbách a knihách - s pastelovo farebnými domami, kvetmi na oknách a vôňou levandule.

Na ďalší deň sme nevedeli, odkiaľ máme ísť z neznesiteľného tepla, takže sme si vzali lístok na trajekt a plavili sme sa na Frioulské ostrovy. Nemali sme čas ísť na palubu a sedieť na luku lode na slnku, pretože námorníci začali vliezť z kabíny k nám a zavolať nám hore. A tak sme išli loďou plnou turistov a vyviezli sme ho z prístavu a potom sme sa vydali pod velenie kapitána do hradu If, kde bol Edmond Dantès vo väzení a plavil sa do súostrovia Friul pod nepochopiteľnou ruskou populárnou hudbou a náhlym prejavom Marseille námorníkov.

Náš posledný cieľ bol Nice, odtiaľ sme leteli do Budapešti a potom do Moskvy. Keďže sme tu zostali len jednu noc, vybral som si hotel priamo pred letiskom, kde sa nachádza aj autobusová stanica, z ktorej sme prišli z Marseille. Izba Ibis Budget nás stála 60 eur pre dvoch s predbežnou nezrušiteľnou rezerváciou, ktorá je veľmi (veľmi!) Lacná pre Nice. Prišli sme o siedmej ráno, nechali veci v hoteli a šli sme na prechádzku až do odbavenia. Po prechádzke po anglickej promenáde z letiska do centra mesta sme boli po takmer bezesnej noci strašne unavení a teplo v Nice bolo úplne nemilosrdné, preto sme sa rozhodli vziať autobus, vrátiť sa do hotela a čakať tam.

Prišiel som prvý v autobuse a snažil som sa zobrazovať slová „Deux, aéroport“ („Dva na letisku“), zabudli na francúzsku s otrasom „p“, počul som odpoveď od vodiča v jasnej ruštine: „Tu máš, daj to napravo. čo robíš v peknom? " Konečne sme prišli do hotela, ale o hodinu a pol neskôr, pretože Pavel (to bolo meno vodiča) povedal, že má posledný pracovný deň pred svojou dovolenkou a navrhol, aby sme s ním jazdili po jeho trase severozápadne od Nice a obdivovali Alpy a horská rieka. Povedal nám, že pochádza z Dagestanu a žije v Nice so svojou rodinou šestnásť rokov. Ukazuje sa, že je jediným rusky hovoriacim vodičom autobusu v Nice, ale my si, ako si pamätáte, dokážete vybrať tie správne miesta.

Samozrejme, moje myšlienky o Nice ako o meste bohatých sa do určitej miery potvrdili. Zdá sa mi však, že najdôležitejšou vecou je, že som videl inú stranu: je to tiež len duchovné, krásne a otvorené mesto, kde žijú obyčajní ľudia, kde sa nachádzajú lacné obchody, dostanete sa na najkrajšie voľné pláže verejnou dopravou, prechádzka po promenáde luxusných hotelov, stretnúť ľudí. Nielen Nice, ale celé pobrežie od Marseille po Janov, vrátane Azúrového pobrežia, môžete jazdiť na lacných autobusoch a vlakoch, zostať v apartmánoch, nakupovať potraviny na miestnych trhoch av supermarketoch bez toho, aby ste míňali peniaze na kaviarne a reštaurácie.

Z mnohých cestovných skúseností som sa naučil jednu dôležitú vec: najdôležitejšou vecou pre mňa je atmosféra mesta alebo miesta, to je to, čo určuje, ako budem tráviť čas. A atmosféra, aj keď do určitej miery závisí od prírody a architektúry, sa stále vytvára vďaka ľuďom. A ak ste otvorení svetu, svet sa otvára v reakcii - to je to, čo nám naša cesta opäť dokázala, v ktorej cudzinci vždy pomáhali v ťažkých situáciách, boli priateľskí a pohostinní, a dokonca z beznádeje na prvý pohľad bola situácia posledná okamihu.

FOTO:mary416 - stock.adobe.com, robert lerich - stock.adobe.com, forcdan - stock.adobe.com