Populárne Príspevky

Redakcia Choice - 2024

Ako som vybudoval školu v Nepále po zemetrasení

Študoval som a školil som sa v Európe. Keď povolenie na pobyt v Európskej únii skončilo, išla do Latinskej Ameriky - navštívila Peru, Bolíviu, Brazíliu. V posledných šiestich mesiacoch som pracoval ako učiteľ obchodnej angličtiny a tiež som sa dobrovoľne zapojil do mimovládnej organizácie, ktorá vyučovala deti zadarmo v angličtine, kreslila a programovala, ako aj poradenstvo pre ženy v ťažkých situáciách.

V prvom rade som sa dobrovoľne prihlásil, pretože moja sudkyňa bola spojená s humanitárnymi projektmi a po druhé, pretože som chcel komunikovať s miestnymi obyvateľmi. Musel som sa vrátiť do Ruska za šesť mesiacov, pretože Rusi môžu zostať v Brazílii bez víza len na také obdobie.

Čoskoro som sa s radosťou zúčastnil rôznych typov stavieb. Najviac zo všetkého som rád maľoval - veľmi meditatívnu prax, a čo je najdôležitejšie, môžete okamžite vidieť výsledok svojej práce.

Potom som sa rozhodol nájsť projekt v humanitárnej oblasti, kde by som sa mohol zúčastniť bez špeciálnych skúseností a vstupného (veľa organizácií to vyžaduje). Po dlhom hľadaní som sa zastavil v organizácii All Hands Volunteers, mali nejaké zaujímavé programy v USA, Ekvádore a Nepále. Myslel som si, že Ekvádor bol príliš drahý a príliš dlhý na to, aby lietal, ale Nepál je dosť blízko Rusku. Okrem toho bolo nutné platiť len za letenky, zvyšok poskytovali All Hands Volunteers.

Do Nepálu som prišiel v decembri, keď bola výstavba v konečnej fáze. Už tam boli dve budovy, z ktorých každá mala štyri učebne. Nadácia, strecha a steny boli postavené. Ale bolo ešte veľa čo robiť: bolo potrebné preosiať piesok, hnetiť betón, vyrovnať podlahy, natrieť steny a nainštalovať okná. Škola bola otvorená do konca januára a chlapci, ktorí chceli zostať v Nepále o niečo dlhšie, boli presunutí na výstavbu ďalších zariadení. Projekt bol spojený s odstránením škôd spôsobených zemetrasením v roku 2015, takže práca v krajine bola stále plná.

Môžete lietať do Nepálu pomerne lacno - vstupenky do Káthmandu (hlavné mesto Nepálu) vás môže stáť dvadsať tisíc rubľov. Letel som tam z Petrohradu cez Istanbul a späť cez New Delhi do Moskvy. Bolo zásadne dôležité, aby sme si so sebou vzali teplé oblečenie, pretože sme žili a pracovali v podhorskom regióne, ktorý sa nachádza v nadmorskej výške osemsto metrov nad morom. Ak teda v popoludňajších hodinách bola teplota okolo +20 stupňov, potom večer prudko klesla na +5. Tiež sme boli vopred varovaní, že v Nepále sa považuje za neslušné otvoriť ramená, takže namiesto tričiek sme nosili tričká. V opačnom prípade neboli žiadne nepríjemnosti - som celkom zdravý človek. Navyše, predtým som navštívil Indiu, kde sa mi zdálo, že životné podmienky sú menej pohodlné.

Po príchode sme boli umiestnení do hotela, ktorý organizácia prenajala po celú dobu výstavby školy - trojpodlažnej budovy s malou plochou okolo nej. Bývali sme vo veľkých izbách ako v ubytovniach - muži a ženy boli spolu ubytovaní. Pri podávaní žiadosti však bolo možné oddelene uviesť, že z niektorých osobných dôvodov nemôžete žiť s mužmi. Predpokladajme, že môj moslimský priateľ z Malajzie žil v miestnosti, kde boli len dievčatá.

Pracovali sme šesť dní v týždni, rovnako ako všetci nepálčania, od ôsmej ráno do štyroch popoludní s dvoma prestávkami na čaj a obed. Ale v 7:30 bolo potrebné sa dostať na autobus, pretože sme žili pol hodiny od školy. Vrátili sme sa do hostela o pol piatej, kedy sa konalo vždy, keď sa konalo valné zhromaždenie, na ktorom sme diskutovali o výsledkoch dňa a plánoch do budúcnosti, a tiež sme sa zoznámili s nováčikom. Obed sa konal v kaviarni pri stavenisku, kde si mohol vybrať rôzne jedlá - to platila organizácia. Raňajky boli pripravené sami z produktov, ktoré boli v kuchyni v hoteli: čaj, káva, vajcia, obilniny, obilniny a podobne. Miestni kuchári prišli na večeru a varili špeciálne pre nás.

Každá časť práce bola riadená dobrovoľníkom, ktorý sa dlhodobo podieľal na stavbe a dobre sa orientoval v, povedzme, v miešaní betónu. Každé ráno sa uskutočnilo plánovacie stretnutie, na ktorom ste si mohli vybrať, ktorý tím by ste sa dnes pripojili - či inštalovať lešenie alebo maľovať steny.

Prvých pár dní som nepochopila, ako bola práca na stavenisku zariadená, takže som okamžite vzal piesok a myslel si, že to bude najjednoduchšia vec. Ukázalo sa, že po ôsmich hodinách takejto práce sa moja chrbát strašne bolela. Ale čoskoro aj toto nepohodlie bolo preč a ja som sa rád zúčastnil rôznych záležitostí. Najviac zo všetkého som rád maľoval - veľmi meditatívnu prax, a čo je najdôležitejšie, môžete okamžite vidieť výsledok ich práce.

Snažili sme sa prísť k sebe, aby sme pomohli a zmenili druh práce. Napríklad, ak bol niekto fyzicky unavený, ale chcel aj naďalej robiť niečo menej náročné na energiu. Vo všeobecnosti však nie je vôbec potrebné mať atletickú formu - osemnásť a sedemdesiatpäť rokov sa úspešne zapojili do výstavby. Bol to napríklad dedko z USA, ktorý sa pred polstoročím vydal do dobrovoľníctva v Nepále. Prišiel sa pozrieť na svojich priateľov z tých čias a opäť sa zúčastniť projektu užitočného pre krajinu. Bol veľmi inšpirovaný: pracoval na rovnakej úrovni s mladými ľuďmi a nevyhýbal sa.

Pre ľudí, ktorí prišli dobrovoľne na dlhú dobu, bol plán vykonaný tak, že za každý mesiac práce spoliehali na ďalšie tri dni odpočinku - v tejto dobe bolo možné ísť do iného regiónu Nepálu. Pol hodiny od našej školy autobusom bolo námestie a chrámový komplex Nouvacoth Durbar patriaci do kultúrneho dedičstva UNESCO. Bola to najbližšia atrakcia - museli ste sa dostať o niečo dlhšie.

V Nepále väčšina ľudí stále objednáva oblečenie od krajčírov a miestne látky, rezby a predmety pre náboženské obrady sú jednoducho úžasné.

Rozhodol som sa ísť do hinduistického chrámu Manakaman - nie najnavštevovanejšieho miesta, ale veľmi obľúbeného miesta pre miestnych pútnikov. Manakamana sa nachádza sto päťdesiat kilometrov od Káthmandu a pred tým miestni obyvatelia prešli touto cestou pešo. Bohužiaľ, chrám bol zničený počas zemetrasenia v roku 2015. Sväté miesto však ostáva tak, bez ohľadu na to, aby sa tok pútnikov nezastavil a samozrejme sa pracuje na jeho obnovení.

Potom som chcel ísť cez horskú dráhu - obľúbenú zábavu pre Nepál. Zastavila sa v Mardi Himal, ktorej trasa prechádza dolnou oblasťou Annapurny. (pohorie v Himalájach - cca. na vrchol mardi. Táto možnosť sa mi zdala najpohodlnejšia, pretože, až do výšky menej ako štyri tisíce metrov, si nemôžete vziať sprievodcu. Okrem toho som sa rozhodol, že zvýšenie by mohlo byť ťažké fyzicky, aj keď práca na stavbe ma urobila oveľa silnejším a trvalejším. Prechádzal som týždennú trasu pomerne ľahko, aj keď to nebolo plnohodnotné horolezectvo.

Pred mojou cestou do Nepálu som navštívil 53 krajín, takže som mal čo porovnať. Zamiloval som sa do tejto krajiny na prvý pohľad - s jej kolosálnou nedotknutou prírodou, láskavými a prekvapivo milujúcimi ľuďmi. Počas dvoch mesiacov v Nepále som nemal možnosť vidieť jednu konfliktnú situáciu. Som veľmi ohromený, že miestni ľudia môžu robiť všetko vlastnými rukami. V Nepále väčšina ľudí stále objednáva oblečenie od krajčírov a látky, rezbárske práce a predmety pre náboženské obrady sú jednoducho úžasné.

Účastníci projektu pracovali s veľkým nadšením - prekvapilo ma geografické rozšírenie. Očakával som, že uvidím západných mladých ľudí, ktorí sa rozhodli, že svoju cestu do Nepálu diverzifikujú s dobrovoľníctvom, ale väčšina ľudí lietala špeciálne z celého sveta - Európy, Kanady, USA, Austrálie, Nového Zélandu, Brazílie, Čile, Argentíny, Kolumbie, Peru, Panamy, Filipín, Indonézia, Čína a Vietnam. Z Ruska, na moju ľútosť, sa vždy zúčastnil len jeden chlapec, okrem toho žije v Dubaji desať rokov. Dobrovoľníci z Nepálu tiež prišli - to bolo asi 10%, ale pre takéto programy je to veľmi dobrý výsledok.

Stretol som sa s veľmi zaujímavými a inšpirujúcimi ľuďmi. Predstavte si, že môj priateľ z Malajzie je architekt. Pred príchodom do Nepálu pracovala v architektonickej kancelárii, ale moc sa jej nepáčila: necítila spojenie s ľuďmi, pre ktorých navrhla domy. Na výstavbu školy v Nepále ukončila svoju prácu a stala sa pravidelnou dobrovoľníčkou. Podľa nej bol tento projekt šťastnejší, než keď pracovala v kancelárii. Myslím, že pre nás všetkých bolo oveľa ľahšie prebudiť sa v chladnej miestnosti a ísť do práce, pretože sme vedeli, že budujeme budovu pre skutočných ľudí.

Aj v našom tíme bol lodný mechanik z Veľkej Británie. Dva týždne mal dve dovolenky a každý z nich strávil dobrovoľníctvo v rôznych krajinách. Zdá sa mi, že vidieť ľudí, ktorí týmto projektom poskytujú svoj osobný čas a energiu, je na nezaplatenie. Dokonca som sa rozhodol, že ak sa v mojom živote všetko pokazí a budem sklamaný ľuďmi, určite by som túto skúsenosť zopakoval, aby som opäť veril v ľudstvo a v seba samého.